Hendrik Meyer - Bezrealitky.cz

Server Bezrealitky.cz vstoupil 50% podílem do Maxima Reality. Co to znamená pro prodávající, kteří se chtějí vyhnout realitním kancelářím? A jak Bezrealitky.cz ovlivnila pandemie koronaviru? Na tyto a další otázky odpovídá Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky s.r.o.

Portál Bezrealitky.cz byl alternativou proti prodeji nemovitosti prostřednictvím realitní kanceláře. To se změnilo s novým realitním zákonem, kdy jste požádali o licenci a stali jste se sami realitní kanceláří. Proč jste k tomuto kroku přistoupili, když jste vystupovali jako inzertní server a ne jako realitní makléř?

Je pravda, že jsme vznikli jako inzertní server, jako alternativa k tomu, jak se nemovitosti prodávaly dřív. Poslední čtyři roky jsme ale postupně rozšiřovali služby, které nabízíme vedle inzerce. Už dlouho nabízíme online nájemní smlouvy, ale také nájemní smlouvy na míru, kupní smlouvy, fotografování, odhad ceny a další služby. Tedy vše tak, aby lidé při prodeji nebo pronájmu museli zvládnout sami jen to, co chtějí zvládnout sami.

Zákon o realitním zprostředkování jsme velmi řešili a aktivně jsme vstupovali do připomínkového procesu. A vítali jsme ho, protože alespoň trochu očistí trh a nastaví základní parametry, jak je to běžné ve světě, aby to nebyla taková divočina.

Považujeme se za alternativu, novou cestu, budoucnost realitního trhu. Tak proč bychom ho zrovna my, kteří jsme za ten zákon lobbovali, neměli i dobrovolně dodržovat? Proto jsme se rozhodli se pojistit a splnit veškeré podmínky zákona. Říkali jsme si, že když to musí dodržet všichni hráči na trhu, tak my, kteří jsme čistí a transparentní, to samozřejmě splníme také.

Ale jako realitní kancelář si nepřijdeme. Zákon ostatně nedefinuje jednotlivé typy realitních služeb, takže naše „zaškatulkování“ je spíše vinou skutečnosti, že nebyly přijaty naše návrhy na zapracování terminologie pro rozdílné typy služeb včetně těch digitálních.

Než jste požádali o licenci, tak podle našich informací některé realitní kanceláře dokonce zvažovaly právní kroky proti vám, protože působíte jako realitní kancelář. Byl i toto jeden z motivů, proč jste požádali o licenci dle realitního zákona?

Tyto informace nemám, tak to ani nemohla být žádná motivace.

I nyní máme právní posudky, že tím, co Bezrealitky.cz dělají, nesplňují činnost realitní kanceláře a nejsme nuceni plnit požadavky zákona. Kromě nového produktu Komfort, který se pochopitelně zbytku služby trochu vymyká, nemáme žádnou odměnu za zprostředkování prodeje nemovitosti.

Člověk si jen koupí inzerci nezávisle na úspěchu transakce, dál si může koupit další služby, jako je focení, kupní smlouva, energetický štítek… Nejsme motivovaní ani hodnocení podle toho, jestli se nějaká transakce uskuteční nebo ne. Prvek zprostředkování za nějakou provizi tam není.

Do doby, než jsme spustili produkt Komfort, jsme nespadli pod realitní zákon. Splnili jsme požadavky zákona zcela dobrovolně, aby si realitní kanceláře nemohly stěžovat, že mají zpřísněné podmínky a my máme volnost a můžeme dělat, co chceme.

Nejste motivováni tím, zda inzerent skutečně prodá nemovitost prostřednictvím vašeho webu, nicméně podle některých statistik klesl v loňském roce objem prodejů přes Bezrealitky.cz o 30 %. Čím si toto vysvětlujete?

To vychází z našeho monitoru, který vydáváme každý kvartál. Chceme transparentní realitní trh, takže sami otevřeně deklarujeme naše čísla. Opravdu tam ten pokles je vidět.

Je to způsobeno pandemií koronaviru. Od jara, kdy pandemie začala, se majitelé báli pustit cizí lidi do svého bytu. Nikdo nevěděl, co je ještě povolené a co riskují. Posledních 9 měsíců se na nás lidé obraceli s tím, že se nás dlouho využívali, něco přes nás již třeba prodali a chtěli by nás znovu využít, ale nechtěli sami organizovat desítky prohlídek v době nejistoty. Logicky jsou opatrní.

Začali jsme tyto lidi přesměrovávat k realitním kancelářím, kterým věříme a kde víme, že je jejich služba profesionální a dobrá. Nechtěli jsme ty lidi nutit prodávat či pronajímat přes nás, když se toho báli.

I z toho důvodu jsme dělali různé mystery shoppingy, abychom zjistili, které realitní kanceláře nejvíc odpovídají našim kritériím a filozofii. Které jsou dostatečně transparentní a férové, abychom se nebáli tam ty lidi poslat. Poté, co proběhla první vlna a začala druhá vlna a podobných klientů přibývalo, rozhodli jsme se pro ně připravit vlastní službu. Přijde nám to bezpečnější, než je posílat třetí straně. Tak vznikl produkt Komfort, který jsme před dvěma týdny spustili.

Tím se dostáváme k vašemu majetkovému vstupu do Maxima Reality. Ten jste plánovali ještě před koronakrizí? Podle toho, co jste nyní říkal, to vypadá, že vstup do realitní kanceláře vyplynul až v rámci pandemie.

Dlouhodobě jsme cítili, že v nějakých případech člověk chce při realitní transakci nějakou asistenci. Již v srpnu jsme uváděli, že plánujeme nabízet osobního asistenta, osobního poradce a průvodce. Netajili jsme, že o tom uvažujeme. Byla jen otázka, zda to spustíme z vlastních sil a vybudujeme tým lidí nejprve v Praze a pak ho rozšíříme. Takto jsme dlouho i uvažovali.

Když jsme pak ale viděli, o kolik poptávka po takové službě vzrostla, protože lidé nám natolik věří a chtějí nejen inzerovat a koupit si jednotlivé služby, ale také osobní poradenství a někoho, kdo jim pomůže s prohlídkami, tak jsme se rozhodli spuštění služby urychlit. A z toho vyplynulo i propojení s Maxima Reality.

Koupili jsme 50 % Maxima Reality, abychom neposílali lidi do nějaké cizí realitní kanceláře, ale aby bylo jasné, že je to pořád stále v rámci skupiny a člověk si mohl vybrat, zda chce transakci realizovat sám, nebo zda chce pomoc.

Vstupem do realitní kanceláře jste završili váš vstup mezi realitní kanceláře. Co se změní pro lidi, kteří chtěli využívat pouze Bezrealitky.cz a nechtěli platit provizi realitním kancelářím, což byl hlavní motiv, proč využívali vaši službu?

Pozor, ono se zas tolik nemění. Zajistíme měsíčně zhruba 4 tisíce pronájmů a přibližně 700 prodejů, které jsou bez naší asistence, jen s doplňkovými službami. A pro ně se vůbec nic nezmění.

Připodobňuji to k tomu, když se Alza.cz, velký online obchod, rozhodla otevřít show room s prodejnou. Nyní již mají v Praze deset poboček, ale všichni je dále vnímají jako e-shop. Nebo INVIA, největší web pro dovolenou, má sto poboček. Ale pořád je to online cestovní agentura. A stejné je to u nás.

Pořád předpokládáme, že 95 % transakcí bude uskutečněno tak, že člověk sám vloží inzerát, koupí si přes nás možná kupní nebo nájemní smlouvu, ale ani to nemusí, a sám si najde kupce či nájemníka, nechá si ho ověřit… používá služby z našeho webu, které mu vyhovují, ale také nemusí využít nic. A vše si dělá sám.

Co jsme připravili s Maximou, je pro malou skupinu lidí, kteří se buď bojí a nechtějí pustit v koroně nikoho do bytu, nebo mají byt jinde, než kde bydlí, a nemají možnost sami provádět prohlídky. Nebo jsou natolik pracovně vytížení a neřeší každou korunu, a protože s námi byli spokojení nebo na nás mají dobré reference, a tak se na nás obrací. Jinak se ale pro klienty Bezrealitky.cz nic nemění. Je to pořád bez realitní kanceláře a bez provize, pokud to tak chtějí.

Proč jste se rozhodli pro majetkový vstup do realitní kanceláře? Tyto služby byste mohli nabídnou i na základě smluvní spolupráce.

To je pravda. Ale to jsme nechtěli. Představa, že na základě nějaké smlouvy a domluvené provize předáme klienty do nějaké realitní kanceláře, ať už Maximy nebo kohokoli jiného, kdo nám za klienta zaplatí víc, to nám přijde skoro až nemorální a zcela proti naší filozofii. Proto jsme do Maxima Reality vstoupili, aby bylo jasné, že je to v rámci skupiny, a my měli přímý vliv na kvalitu servisu.

Můžeme tím i definovat standard a kvalitu služeb tak, jak si je představujeme. Kdyby to byla čistě smlouva o spolupráci, bylo by to závislé na tom, jak oni to dělají, a my doufáme, že to dělají dobře. Ale tím, že jsme nyní 50% majitel, máme možnost to ovlivnit a garantovat kvalitu služby tak, jak si to pro naše klienty představujeme.

Vstoupili do poloviny Maxima Reality. Plánujete výhledově koupit celou realitní kancelář, nebo chcete být jen polovičním vlastníkem?

My jsme velmi spokojeni s tím nastavením, jak to máme teď. Nemáme ani ambice ani dohodu, že by se to mělo změnit.

S Maxima Reality jste spustili nový produkt Komfort, který byl už zmíněn. O co se konkrétně jedná?

Jedná se o službu na prodej, která poprvé spojí již nabízené služby do jednoho balíčku na klíč.

U prodeje zájemce získá vlastního specialistu, který s ním probere celý proces, ukáže mu tržní hodnotu nemovitosti, a pak se domluví, jak se dá její cena před prodejem zvýšit.  Třeba tak, že se třeba jen vymaluje a hezky nafotí, nebo se rovnou brousí podlaha, nebo se opraví omítka, dveře, upraví se zahrada… Do těchto úprav investujeme my, Maxima a Bezrealitky.cz, a díky tomu nemovitost prodáme výhodněji, než jaká byla startovní tržní hodnota. Je to výhodné pro prodávajícího i kupujícího a my si na sebe v průběhu vyděláme.

O kolik v průměru jste zatím schopni navýšit cenu, pokud klient využije tuto službu?

To je velmi individuální. Jsou byty, které jsou v krásném stavu, kde se už nedá mnoho vylepšit. Pak je to v řádu procent. Ale když do toho můžeme investovat víc, tak můžeme hodnotu zvýšit až o 10 až 15 %. Ale jsou s tím spojené vyšší náklady a investice.

Náklady investujete vy, ne majitel bytu. Jak následně získáte náklady zpět? Odečítají se od koncové ceny, nebo v rámci provize?

S majitelem se domluvíme na tržní hodnotě. A tu by měl dostat. Jakékoli snižování této ceny se řeší smluvním dodatkem, který samozřejmě majitel přijmout nemusí.

Pokud je byt, který má tržní hodnotu podle cenových map 4 miliony korun, tak náš klient 4 miliony dostane. A pak je naše riziko, že do toho investujeme a snažíme se byt prodat třeba za 4,1 milionu – a buď se to povede, nebo se to nepovede. Snažíme se samozřejmě investovat natolik rozumně, aby se nám investice vrátila. Naší odměnou je pak částka, o kterou cenu navýšíme.

Pro majitele je služba zdarma, protože on svou tržní cenu dostane. A to, že děláme nějakou službu navíc, mu pomůže nemovitost rychleji prodat. Ale pomůže i tomu kupci, protože i jemu to v konečném důsledku šetří čas a peníze.

Plánujete v souvislosti s akvizicí realitní kanceláře vedle této služby další novinky pro vaše klienty?

Zvažujeme, jaké služby ještě rozšířit.

Zatím jsem zde nezmiňoval nájem, kde máme službu Bezrealitky Nájem, v rámci níž spravujeme majitelům bytů nájem od A do Z. My si byt pronajmeme a dál ho pronajímáme dál. Garantujeme majiteli, že každý měsíc dostane svůj nájem bez ohledu na to, jestli v bytě někdo bydlí, nebo nebydlí, jestli platí, nebo neplatí. To majitel nemusí řešit. Tuto službu nabízíme jen v Praze a poměrně omezeně a je možné, že ji rozšíříme i do dalších měst.

Dále chystáme také výkupy nemovitostí. Kdokoli spěchá, má vyhlédnutou novou nemovitost a chce urychlit prodejní transakci své staré nemovitosti, může jí prodat přímo nám. A my opět tento byt nebo dům po nákupu upravíme, prodáme za vyšší cenu.

Jde tu především o rychlost, není ambicí tlačit ceny dolů a rychle na tom zbohatnout. Dívali jsme se, jak fungují odkupy v jiných zemích. Například v Americe je to běžný nástroj. A přišlo nám, že tato služba může být v některých případech zajímavé řešení, aby člověk nemusel čekat a doufat – zvláště v případě, kdy chce rychle zkonsolidovat své portfolio, aby využil investiční příležitost.

Musím se zeptat, přestože neočekávám, že mi odpovíte: Jaká byla cena transakce s Maxima Reality?

Dohodli jsme se, že to necháme mezi námi.

Děkuji za rozhovor.

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account