Linda Votrubová - KW

Linda Votrubová je realitní makléřkou na Floridě. V Keller Williams se svými prodeji zařadila do milionářského klubu. Co bylo při zahájení podnikání v Americe nejtěžší? A jak se liší americký a český realitní trh?

Před necelým rokem a půl jste se připojila ke Keller Williams. Co vás k tomuto kroku vedlo? Proč právě Keller Williams? Již předtím jste působila jako realitní makléřka.

Jako realitní makléřka funguji v USA již pár let. Začínala jsem u menších firem, ale časem bylo jasné, že abych mohla plně využít svých znalostí a schopností, bude potřeba se spojit s nějakou z větších mezinárodních společností. Společnost Keller Williams pro mě byla volba č. 1, a to díky svému internímu nastavení, podmínkám, podpoře, kterou makléřům nabízí, to vše s důrazem na etické principy a technologické zázemí.

Během jediného roku jste se vypracovala mezi milionáře KW – tedy vaše prodeje přesáhly 1 mil. USD. Čemu přikládáte ve vašem úspěchu největší váhu?

Mé prodeje přesáhly za cca půl roku u KW 2 mil. USD, a tak jsem se stala součástí KW 2 Million Dollar Club.

Myslím, že stejně jako v jakékoliv jiné branži je i v tomto oboru vše dílem náhody, štěstí, práce a správných lidí okolo.  Další okolností je i skutečnost, že s manželem na Floridě stavíme domy na prodej a naše firma nám velice dobře funguje.

Co považujete za své největší selhání na dráze realitní makléřky?

Určitě slíbit něco, o čem předem vím, že to nebude možné splnit. Například přijmout k prodeji nemovitost s požadavkem na prodejní cenu, o které vím, že není zcela reálná. Je to křehká hranice, prodávající mají někdy nereálné nároky na prodejní cenu a je uměním jim vysvětlit, že realita je poněkud jiná, bez toho, aniž byste je urazili.

Z prodeje jaké nemovitosti máte osobně největší radost?

Myslím, že z té úplně první, což byla nemovitost, kterou mi k prodeji svěřili přátelé, přestože tak činit vůbec nemuseli. Já si jich za tuto příležitost dodnes vážím, protože to byl pro mě takový odrazový můstek.

Víte, ono je to v USA, a konkrétně na Floridě, velmi těžké, konkurence je obrovská, je zde přes 180 000 makléřů, což je myslím nejvíce z celých USA. Takže začít v tomto oboru není úplně jednoduché.

Před svým odchodem do Spojených států jste v České republice nepůsobila v oboru realit. Co vás k realitnímu zprostředkování přivedlo?

Když jsme do USA odešli, měla jsem malé děti, takže volného času moc nebylo. Postupem doby jsem hledala možnost seberealizace, chvíli jsem přemýšlela nad možností rozšířit si svůj magisterský titul z práv na LLM, což do budoucna stále ještě nevylučuji, ale vzhledem k časové náročnosti to bude muset počkat.

Když jsem se poohlížela po něčem jiném, byly reality svým způsobem jasná volba. Začalo to hledáním vlastního bydlení, pak pomáháním přátelům, ať již s pronájmy nebo s nákupem nemovitostí, a tak do toho člověk de facto samovolně vplynul.

Co pro vás bylo největší překážkou či výzvou po příchodu do Spojených států a zahájení dráhy realitní makléřky?

Myslím, že celkově se sžít s jinou mentalitou a právním prostředím. Oboje spolu souvisí a oboje je velmi odlišné od toho, co známe v Čechách. Jazyková bariéra snad nebyla až takový problém, ale samozřejmě se setkáte s předsudky kvůli vašemu přízvuku. Na druhou stranu jsem se setkala i s velkým množstvím Američanů, kteří si vás váží za to, že podnikáte v cizí zemi, a oceňují to.

V čem vnímáte největší rozdíly mezi americkým a českým realitním trhem?

První věc, která mě vždy napadne, je etika a spolupráce mezi makléři. Systém v USA (na Floridě) je založen na spolupráci mezi makléři, kde se dělí o provizi, zpravidla jeden zastupuje kupujícího a jeden prodávajícího. Existují dost přísná pravidla pro případ, kdy jeden makléř zastupuje obě strany. S tím úzce souvisí i etika, Etický kodex Národní asociace realtorů byl přijat v roce 1913 a každý makléř je jím vázán.

Dále to je fakt, že průměrný Američan se stěhuje jednou za cca 7 let, trh je tam tedy o dost dynamičtější, čemuž pomáhá nyní i fakt, že v současné době jsou v USA i rekordně nízké úrokové sazby.

V neposlední řadě stojí za zmínku stavebnictví, kdy proces přípravy stavby rodinného domu (od projektu, přes povolení až po zahájení samotné výstavby) je v průměru okolo 8 měsíců, což máme ověřené z vlastní zkušenosti.

Věnujete se především zprostředkování investičních nemovitostí na Floridě. Co vás přivedlo právě k tomuto segmentu?

Posun k vyloženě investičním nemovitostem vznikl přirozenou cestou. Místo, kde na Floridě žiji, je velmi populární turistickou destinací, každoročně sem přijíždějí miliony lidí z celého světa, nejen z USA. Nákup takové vhodné investiční nemovitosti vám může přinést příjem v řádech desítek (ba i stovek) tisíc dolarů – záleží samozřejmě na lokalitě, velikosti nemovitosti atd. Pro spoustu lidí, kteří mají volný kapitál, se zde dají najít velmi zajímavé příležitosti k investici. Ceny nemovitostí na Floridě také stále rostou, za poslední rok to je cca 15 %, což činí takové investice ještě zajímavější.

Kdo jsou vaši nejčastější klienti? Jsou to především Američané, nebo za vámi chodí i Češi?

Řekla bych, že to je kombinace obou, i když určitě převažují Češi. Baví mě komunikovat s oběma skupinami, od každého klienta se vždy naučím něco nového. U české klientely je celý proces občas o něco náročnější, díky neznalosti místního právního prostředí a sem tam i jazykové bariéře, někdy je pro ni těžké přijmout jiná pravidla, ale právě od toho tam jsem, abych vše vysvětlila a celým procesem zdárně provedla.

Jaká máte další plány v oblasti realitního trhu?

Ráda bych se více zaměřila na propagaci Floridy v České republice, protože věřím, že Florida má opravdu co nabídnout, a setkávám se se stále větším zájmem o investice zde. V této souvislosti doufám, že se nám podaří nastavit spolupráci s Keller Williams ČR a vytvořit platformu, která by celý projekt zastřešila.

Děkuji za rozhovor.

Komentářů: 2
  1. Tobiáš 2 týdny

    Článek kterej si někdo zaplatil. KElleru se vyhněte.

    • Linda 7 dny

      Dobry den Tobiasi,
      muzu se zeptat na duvod pro Vas komentar – Kelleru se vyhnete? Zajimal by me Vas nazor a Vase duvody.

      Diky Linda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account