Realitního makléře Martina Románka stačí chvíli poslouchat a hned víte, že ho práce opravdu baví. Samouk, který se inspiroval od úspěšných makléřů, má byznys v krvi. Za jeden z klíčových důvodů svého úspěchu považuje kvalitní marketing. „Lidi musí vědět, že pracuji v realitách  a že svou práci dělám dobře.“

Podcasty

Zvukový záznam  MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google Podcast a Pocket Casts.

V realitách pracuje od roku 2017 a za tu dobu dokázal zrealizovat přes 80 obchodů. Dril zná z doby, kdy hrával závodně basketbal. Asi nepřekvapí, že jeho vzorem je Michael Jordan. Stejně jako on nerad prohrává a dává si cíle, které nejsou zrovna malé. Loni zůstal jen těsně pod metou 100 milionů objemu svých ročních obchodů, a tak letos „zabojoval“ a tuto metu překonal po pěti měsících. V létě už to bylo 150 milionů, aktuálně je pod hranicí 200 milionů. „Je důležité umět motivovat sám sebe,“ říká člověk, který předtím dvacet let pracoval na manažerských pozicích ve dvou potravinářských řetězcích a jak přiznává, realitní makléře tehdy nevnímal zrovna pozitivně.

Náhoda tomu chtěla a realitním makléřem se stal. „Chci změnit povědomí o této profesi. Sleduji, jak se zejména v Praze a dalších velkých městech kvalita a úroveň služeb zvýšila, i když nepopírám, že v regionech jsou stále velké rozdíly,“ dodává rodák z Moravy. „Myslím, že trhu hodně pomohlo spojení financí a realit.“

V prvních měsících si dal za cíl, aby jeho přátelé, známí i širší okolí věděli, že změnil profesi, což se ukázalo jako dobrá volba. Naopak značně nerentabilní bylo rozhodnutí otevřít si vlastní kancelář na frekventovaném místě a s obrovským marketingem. Nepřišel nikdo. Změnil marketing, aby byl více vidět. Roznášel lidem do schránek letáky se svojí fotkou a telefonem, dával letáky za stěrače na parkovištích, vyvěšoval plachty – stálo to hodně peněz, ale neměl pocit, že by se mu investice vracely v konkrétních obchodech.

Poznal, že billboardy lidé nevnímají, ani když kolem nich projdou, a tak jedinou cestou, jak se zviditelnit, jsou sociální sítě a online marketing. „Od března 2019 mám na sociální sítě svého člověka. Sám všechny možnosti neovládám a on mi otevřel oči, jak vše funguje a hodně mě posunul dál. Pracuje v oboru už dlouho a nastavuje kampaně pro velké korporátní společnosti,“ vypráví v rozhovoru s Ondřejem Jarošem, moderátorem pořadu Reality bez obalu.

V současné době má dva zásadní kanály: sociální sítě a prohlídky. „Facebook, Instagram a poslední dobou se mi vyplácí být vidět na LinkedInu, protože tam je jiná sociální skupina lidí a mám z něj docela dost zakázek,“ vyjmenovává možnosti. „Lidé jsou zvyklí si makléře před schůzkou vyhledat na internetu, přečíst si recenze, webové stránky, posoudit jeho prezentaci, kvalitu práce i počet prodaných nemovitostí. A prohlídky? Pořád je to víc a víc procent. I když zájemce nakonec byt nebo dům nekoupí, ocení profesionální přístup makléře a po čase se ozve s prodejem své dosavadní nemovitosti. Právě z prohlídek mám dost doporučení a klienti se vrací.“ Mimochodem, všechnu práci kolem náboru a prodeje realit stále dělá sám. Asistentku nemá, jen občas mu vypomůže manželka.

Své obchody realizuje vždy na exkluzivní smlouvu. „Jiná cesta není. Do zakázek investuju docela dost prostředků, v průměru 40 000 Kč před samotnou inzercí (malování, technické opravy apod.) a nemůžu si dovolit o tyto peníze přijít. A to nepočítám propagaci a marketing. Dneska by skoro každý makléř chtěl být vidět na Facebooku, jenže když jim řeknete, kolik to stojí peněz, tak se bojí nebo nechtějí ty peníze investovat. Opakovaně říkám, že bez investování byznys dělat nejde. Dneska je to hlavně o marketingu – být vidět a propagovat svoji práci. Píšu na Facebook příběhy – nejen to, když se něco povede, ale i když se něco nepovede. Každý děláme občas chyby. A lidi to čtou a píší mi k tomu komentáře.“

Minimální částka jeho provize je za pražskou nemovitost ve výši 150 000 Kč. Jinak se pohybuje 4 % plus DPH. „Nemůžu říct, že by se mi to vždycky obhajovalo jednoduše,“ připouští.

Co by ze své zkušenosti poradil začátečníkům v oboru? „Nesmí se bát a musí pracovat na sto procent, určitě ne na poloviční nebo třetinový úvazek. Nevzdávat práci po dvou, třech měsících, protože kritický je první půlrok, kdy by člověk mě tu práci pochopit a dostat se k prvnímu prodeji. Já sám jsem první nemovitost do prodeje dostal po třech a půl měsících a prodal jsem ji během pěti týdnů.“

V začátcích si on sám prošel obdobím, kdy si musel půjčit peníze, abych mohl fungovat dál. Riskl to, protože věděl, že chce pracovat jako realitní makléř. Byl aktivní, nevzdal se při prvních problémech, inspiroval se u úspěšných lidí. Vzdělává se dodnes. A také sleduje kariéry jiných makléřů. „Pro mě jsou reality obor, ve kterém jsem se našel,“ poznamenává závěrem rozhovoru.

Na jaké úrovni je podle jeho názoru v dnešní době realitní trh a co mu chybí? Jak se stát úspěšným makléřem? Které tři věci by poradil začátečníkům? Jaké fuck-upy v byznyse zažil? Nejen o tom vypráví v dnešním videu.

Martin Románek

realitní makléř a jednatel Románek Reality s.r.o.

Pracuje v obchodě od roku 1996, nejprve v korporátních retailových potravinových řetězcích, 1996 až 2005 ve společnosti Billa spol. s r.o. , v letech 2005 až 2017 ve společnosti Penny Market v nejvyšších řídících a manažerských pozicích.

Od roku 2017 se vydal na vlastní dráhu v obchodu s nemovitostmi, v současné době pod vlastní značkou Románek Reality s.r.o. jako úspěšný realitní makléř. V roce 2019 získal titul Realiťák roku pro Středočeský kraj a umístnil se celkově 4. v celé ČR.

 

Ondřej Jaroš

Jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate

V realitách se pohybuje od roku 2008. Působí jako jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate, kde mám na starost 25 realitních makléřů. Věnuje se také externímu školení makléřů a manažerů po celé ČR. Aktivně se stále věnuje i realitám jako makléř. Je jedním ze spolumajitelů Realitního vzdělávacího institutu (RVI), který školí a vzdělává makléře po celé České republice. Pod Realitní vzdělávací institut také spadá Realitní Akademie, kde má pozici managera celého projektu.

Realitní vzdělávací institut

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account