Poslední dva roky byly pro hypoteční byznys skvělou příležitostí. „Hypoteční poradci měli žně, hypoték bylo tolik, že je sotva stíhali vyřizovat,“ souhlasí Marian Drgo. „Letos jsou vysoké úroky a trh výrazně ochladl. Když se bavím s kolegy, propad hypoték je zhruba o 60 % až 70 %. Možná bude tato situace k něčemu dobrá – vyselektuje se trh, bude lepší marketing,“ dodává s tím, že obchodů má sice méně, ale vzhledem k vysokým cenám nemovitostí jsou objemy úvěrů stále zajímavé.

Podcasty

Zvukový záznam  MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google Podcast a Pocket Casts.

Marian Drgo je hypotečním poradcem od roku 2010 a je zastáncem specializace na jeden segment finančního trhu. Pokud jeho klient požaduje zajistit pojištění nebo poradit s investicemi, postará se o něj kolega nebo asistent.

Co by doporučil v začátcích kariéry finančním poradcům? „Najít si zkušeného kolegu, který svému oboru dobře rozumí. Můžeš se naučit hromadu testů, udělat profesní zkoušky, ale praxe je to nejdůležitější. Charisma se nenaučíš, ale technické věci ano,“ odpovídá na dotaz moderátora. „A pokud je navíc nováček typ člověka, který hraje poctivě v práci i v osobním životě, zkrátka je to spojitá nádoba, je to uvěřitelný příběh a má šanci na úspěch.“

Situace na hypotečním trhu je teď každopádně složitá. Pokud na sebe nemá poradce navázané realitní makléře, realitní kanceláře nebo developery, je obchodů opravdu minimum. Řada hypotečních makléřů se proto začíná orientovat také na investice a/ nebo pojištění, aby se uživila.

Vzhledem k možnostem, které jednotlivé banky na poli hypoték klientům nabízí, se nedá říci, že by jednu z nich preferoval před druhou. „Když připravuju koncept financování, mám v hlavě především  metodiku, tedy kde můžeme hypotéku sjednat a za jakých podmínek. Když je klient zaměstnancem, portfolio možných bank je docela široké – řešíme sazbu, náklady, možná některé specifické podmínky nemovitosti nebo něčeho jiného. Žádnou oblíbenou banku nemám. V případě zaměstnanců volím obvykle některou z TOP 5, možná z TOP 3 bank a někdy je to i banka, kterou nemáme v portfoliu (Air Bank je dobrá, pokud mám být upřímný). U podnikatelů je to velmi specifické. Neexistuje jednoznačná odpověď na otázku, která banka je pro klienty nejlepší. Bývá to opravdu individuální.“

Pro Mariana je velmi důležitý také fakt, s jakými lidmi v bance spolupracuje. „Pro mě je bankéř polovina úspěchu. A minulý rok, kdy byli všichni hypoteční poradci na volné noze přepracovaní, tak bankéři byli pětkrát tolik… Řešíme společně sazby, metodické výjimky, i průšvihy, pokud nastanou.“

A v čem klient nejvíce komplikuje práci hypotečnímu poradci? „Když mu neříká pravdu. Pokud mi někdo řekne, že má jednu půjčku a ve skutečnosti jich má pět, takové věci jsou stejně uvedeny v bankovních registrech. Nebo mi klient oznámil, že má úvěr doplacený a on byl v registrech vidět jako zesplatněný. To je přeci jen podstatný rozdíl.“

Srovnání letošního roku s tím loňským je diametrálně odlišné i z důvodu, že Česká národní banka od dubna výrazně zpřísnila parametry úvěrů na bydlení. „Minulý rok z deseti poptávajících zájemců dostalo hypotéku osm, možná devět lidí, zatímco letos jsou to tři, maximálně čtyři zájemci o pořízení vlastního bydlení. I když vydělávají dostatečné peníze, parametry DTI a DSTI jim neumožní úvěr na bydlení získat.“

A jaká je letos situace na realitním trhu? „V realitách jsme na mínus 30 % až 35 % poklesu poptávky – ale zvedá se,“ glosuje aktuální stav moderátor pořadu Ondřej Jaroš. „Obraty a prodeje byly v červnu slabší, zatímco duben a květen byly celkem dobré měsíce, protože mj. lidem dobíhaly úvěry za lepších podmínek, které měli předschválené. Na druhou stanu se na další období těším, protože podle mého názoru nastane doba, která byla v roce 2008 a 2009. Reality se nikdy nezastaví,“ poznamenává.

Co to konkrétně v praxi znamená? „Bude třeba se naučit pracovat efektivně s poptávkou, se kterou teď nikdo extra nepracuje. Realitní makléře teď bude více zajímat poptávající než prodávající. Zakázky přibydou. A bude nutné více pracovat s majiteli nemovitostí. Komunikovat s nimi obden, dělat analýzu, diskutovat s nimi, aby věděli, že se o ně někdo stará. První, co majitel udělá, když se nemovitost po dvou, třech měsících neprodá? Půjde k jinému makléři,“ doplňuje svoje předchozí slova moderátor pořadu.

Realitní makléři se také musí soustředit na efektivnější marketing. „Teď jsou majitelé zhýčkaní, že se nemovitost inzerovala a za týden, čtrnáct dní byla prodaná. Bude to těžké a bude záležet na makléřích, jak si dokáží svoji práci odargumentovat,“ říká Ondřej Jaroš. „Spousta makléřů z trhu pravděpodobně odejde a zůstanou tady silní jedinci, což je určitě dobře. Nyní bude trvat tři, čtyři měsíce, možná i půl roku, než se nemovitost prodá.“

Marian Drgo

Hypoteční specialista

V oblasti financí se pohybuje od roku 2010 a sám aktivně investuje do nemovitostí. Své klienty se snaží nejdříve poznat a pochopit, až pak jim připraví ze světa financí to nejrozumnější řešení. Chce, aby připravenému konceptu financování před podpisem dobře rozuměli.

Ondřej Jaroš

Jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate

V realitách se pohybuje od roku 2008. Působí jako jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate, kde mám na starost 25 realitních makléřů. Věnuje se také externímu školení makléřů a manažerů po celé ČR. Aktivně se stále věnuje i realitám jako makléř. Je jedním ze spolumajitelů Realitního vzdělávacího institutu (RVI), který školí a vzdělává makléře po celé České republice. Pod Realitní vzdělávací institut také spadá Realitní Akademie, kde má pozici managera celého projektu.

Realitní vzdělávací institut

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account