Martin Kubík podniká v realitách sedmnáct let. Je to rozený obchodník, svoji práci dělá srdcem a na TOP úrovni. Tento rok vyhrál v soutěži Realiťák roku v rámci Středočeského kraje a v celorepublikovém hodnocení byl celkově šestý. Na otázku, jak se stát úspěšným makléřem, odpovídá, že je to kombinace tří faktorů – kreativity, tahu na branku a profesionality.

Podcasty

Zvukový záznam  MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google Podcast a Pocket Casts.

Jak ve svých začátcích získával nemovitosti? „Marketing jsme neznali,“ vzpomíná. „Zažil jsem pevnou linku, papírovou Annonci a obvolávání všeho možného i nemožného. Za první tři měsíce jsem prodal sedm bytů, takže to nějak fungovalo. Jsem duší obchodník a když někdo z mých známých nebo kamarádů potřeboval cokoliv koupit nebo prodat, šel za mnou. Do realit jsem nastoupil jako mladý kluk bez auta, s batohem na zádech a nepopírám, že začátky byly složité.“

V realitní kanceláři si tehdy s kolegy rozdělili Prahu na několik částí podle  jejich bydliště a záhy se specializace na konkrétní lokalitu ukázala jako výhoda. „Bydlel jsem ve Vršovicích a řekl si, že budu dělat Prahu 4 a Prahu 10, takže jsem řešil Háje, Chodov, Horní Měcholupy, Petrovice. V únoru a březnu 2006 jsem v jednom paneláku, který má devět vchodů, prodal hned čtyři byty. Začalo se mi stávat, že se na mě obraceli lidi, kteří chtěli jít do většího bytu, získával jsem zakázky od klientů, kteří reagovali na inzerát a byl s nimi druhý prodej. Díky tomu jsem měl zakázky také jinak než jen ze studených kontaktů,“ podotýká Martin.

Nováčkovi v oboru by dneska poradil, aby se sám sebe zeptal, co by dělal, kdyby si za tři měsíce nevydělal ani korunu. Má našetřeno na rozjezd svého podnikání? A je ochoten se zpočátku intenzivně vzdělávat?

„Pokud chci fungovat moderně a na profesionální úrovni, nedokážu si představit dělat svoji práci jinak než na výhradní smlouvu,“ zavrhuje občasný ústupek některých realitních makléřů vůči klientům. „Je pravda, že v deseti až patnácti procentech případů o tom lidé diskutují. Pokud ale mám zakázky na doporučení, nový zájemce očekává stejnou službu jako jsem udělal tomu, kdo mě doporučil – a pak ví, jaká je cena a postup.“

Jakou částku ho stojí zakázka, kterou dostane do portfolia? Za nedávnou zakázku dal 90 000 Kč ještě před podpisem rezervace. „Vymalování domu 30 000 Kč, home staging stojí kolem 35 000 Kč, a k tomu profesionální fotograf, dron, virtuální 3D zobrazení nemovitosti a videoprohlídka. Tohle je dům s prodejní cenou kolem 16 milionů korun a mám tam 4 % provizi… A jsme v situaci, že jsou makléři, kteří majiteli řeknou: dejte to mně, já jsem levnější a účtuju si 3 %. Já pak 1 % argumentuju tak, že tento rozdíl investuju do marketingu a díky tomu nemovitost prodám za lepší cenu a rychleji. A klienti na to slyší,“ dodává.

Stává se mu, že i když jde k zájemci o prodej nemovitosti na doporučení, stejně je ve výběrovém řízení. „Praha je velké město, lidi mají víc známostí a kontaktů a zejména bonitnější klienti rozhodí sítě a vezmou si doporučení na dva, tři makléře a pak čekají, jaký jim nabídnou postup prodeje a podmínky,“ nastiňuje realitu velkých měst a říká, že i v těchto případech je z 80 % úspěšný a zakázku získá do svého portfolia.

Stávající klienti, on-line marketing a off-line marketing – to jsou jeho tři nejúčinnější zdroje náběru nemovitostí. „Udržování kontaktu se stávajícími klienty, kteří by mi mohli doporučit své kamarády, známé, kolegy z práce, to je zdroj, který myslím hodně makléřů podceňuje. Naprostá většina makléřů, když skončí obchod, už s klienty dál nepracuje – nezajde s nimi občas na oběd, nepošle jim přání k narozeninám,“ konstatuje. „Já sám práci se svojí databází klientů potřebuju vylepšit a mám to letos v plánu. Ale když si s některým klientem padnu do oka, jdu s ním třeba jednou za měsíc a půl na oběd. A pak jsou klienti, kterým prodám jednu nemovitost a za rok mi další dvě doporučí.“

Zdroj propagace nemovitostí na sociálních sítích makléři obvykle využívají, ale zapomínají na off-line marketing. „Bydlím v Jesenici u Prahy a dávám si reklamu do místního časopisu. Jen za letošní první kvartál mně na inzerát volali tři lidi. Taky mám ceduli u silnice v Jesenici a na základě toho mi volal člověk, kterému teď prodávám dům za dvacet milionů korun,“ poznamenává s tím, že třetinu nemovitostí, které za rok prodá, jsou právě v okolí Jesenice.

Co ho na realitním trhu rozčiluje? „Lidi všechny makléře hází do jednoho pytle. Jsou jednotlivci, kteří svoji práci dělají špatně a jsou pro náš obor ostudou. Pokud ale nebudu spokojený s autoservisem, budu jezdit opravovat auto někam jinam. Zatímco když Češi nejsou spokojení s realitním makléřem, myslí si, že všechno vědí a jdou si nemovitost prodat sami přes jinou realitní kancelář s názvem bezrealitky, nebo na bazoši. Vidím to i v rámci propagace na sociálních sítích. Když tam propaguju svoje reference nebo úspěchy, někdy mě až překvapuje, jak jsou někteří lidé na sítích zlí a publikují hloupé komentáře.“

Ve své sedmnáctileté kariéře realitního makléře zažil Martin Kubík dvě velké krize. První ho zastihla v roce 2010, kdy měl tým čtrnácti lidí a oddělení prodejů i pronájmů a svému týmu se intenzivně věnoval. Na vlastní obchody neměl čas. „Tehdy jsem tři měsíce nevydělal ani korunu, splácel jsem hypotéku, dva leasingy a další výdaje. Neměl jsem spočítaný svůj rozpočet a téměř jsem zbankrotoval. Když dneska přemýšlím dneska o investicích, tak si na tuto zkušenost vždycky vzpomenu.“

V roce 2016 vyhořel podruhé. Měl soukromé problémy a nedařilo se mu ani v práci, v rámci kanceláře to nefungovalo optimálně. „Tehdy ale bylo období, kdy se na trhu objevilo více možností školení a potkávání se s lidmi z branže,“ vzpomíná, co mu pomohlo těžké období překlenout. „Začal jsem chodit na různé akce, a to mně motivačně hodně pomohlo a začal jsem být úspěšnější. I v naší branži je důležité mít pokoru, uvědomit si, že sice dělám svou práci dobře, ale pořád je kam se posouvat. A když se potkám s dalšími lidmi, tak si od každého můžu něco vzít.“

Martin Kubík

Realitní specialista

Od roku 2005 jsem prodal stovky nemovitostí a stále přistupuji ke klientům upřímně, lidsky a hlavně profesionálně. Snažím se být pro klienty vždy přidanou hodnotou. Jsem realitní specialista, který drží krok s moderními trendy. Dělám videoprohlídky, homestaging, využívám k propagaci sociální sítě a aktivně s nimi pracuji. Baví mne marketing a rád předávám zkušenosti.

 

Ondřej Jaroš

Jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate

V realitách se pohybuje od roku 2008. Působí jako jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate, kde mám na starost 25 realitních makléřů. Věnuje se také externímu školení makléřů a manažerů po celé ČR. Aktivně se stále věnuje i realitám jako makléř. Je jedním ze spolumajitelů Realitního vzdělávacího institutu (RVI), který školí a vzdělává makléře po celé České republice. Pod Realitní vzdělávací institut také spadá Realitní Akademie, kde má pozici managera celého projektu.

Realitní vzdělávací institut

1 komentář
  1. Leoš Novotný 1 rokem

    Unavený moderátor a takové nějaké energie nikde

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account