“Ceny z inzerce jsou často nadhodnocené. Skutečné ceny jsou mnohem nižší.” To jsou názory mnoha odborníků pohybujících se na realitním trhu. Je tomu opravdu tak? Pojďme dát stranou domněnky a zaměřme se na reálná čísla.
Již v červnu jsme publikovali článek o tom, jaký může být rozdíl mezi těmito cenami a to díky mnoha desítkám realitních kanceláří, které s námi sdílí data o uskutečněných obchodech. Nyní jsme data ještě zpřesnili o více než 3 000 cen bytů uvedených na katastru (domy připravujeme), které se nám podařilo napárovat na nabídky z inzerce.
Změna ceny v době inzerce
Pokud vycházíte z dat v inzerci, tak je rozdíl mezi první nabídkovou cenou a tou poslední, která tam byla ve chvíli, kdy nabídka z realitního serveru zmizela. 25 % bytů a 32 % domů je totiž zlevněno již v průběhu inzerce.
Když prodávající cenu u nabídky snížil, tak to v případě bytů bylo o 7,1 % a u domů o 11,4 %. Průměrné zlevnění (tedy i včetně těch, které byly v době inzerce nezměněné, nebo dokonce zdražené) bylo 1,7 %, resp. 3,6 %.
Určujete-li tedy cenu nemovitosti tak, že se podíváte na aktuální nabídky na realitních serverech, tak je více než 25% pravděpodobnost, že jejich cena v průběhu inzerce byla nebo ještě bude změněna.
Rozdíl mezi realizovanými a inzerovanými cenami
Ukázali jsme si, jaký je rozdíl mezi první a poslední inzerovanou cenou. Jak se ale tyto částky liší od skutečných cen, za které se nemovitosti prodaly? Pokud prodejní cenu budete porovnávat s první cenou, která se u nabídky objevila, tak jsou realizované ceny u bytů v průměru o 2,3 % nižší a u domů dokonce o 6,44 %.
Znáte-li ale poslední inzerovanou cenu před ukončením nabídky, tak už je rozdíl jen 1,3 % resp. 2,7 %.
Z těchto dat je vidět, že rozdíl mezi inzercí a skutečnými prodejními cenami není příliš velký. Navíc možné zlevnění se dá odhadnout ještě přesněji, pokud znáte celou historii nabídky.
Vliv doby inzerce na případnou slevu
Doba, po kterou se nemovitost nabízela, než ji prodávající stáhl z nabídky, vám může docela přesně napovědět, jestli mohla být dodatečná sleva spíše výjimkou, nebo velmi pravděpodobnou událostí.
Z našich dat vyplynulo, že byty, které se inzerovaly méně než 10 dní, byly nakonec zlevněny v průměru jen o 0,05% a domy se dokonce prodaly v průměru o 0,68% dráž. Naopak pokud nabídka trvala déle než půl roku, tak si kupci domů vyjednali v průměru 5% slevu.
Pokud znáte historii inzerované ceny, tak své odhady možné korekce můžete ještě zpřesnit. Když nebudeme brát v úvahu celkovou dobu inzerce, ale časový úsek od poslední změny ceny po smazání nabídky, tak je vidět, že např. domy, u kterých prodávající v posledních 30 dnech inzerce neupravil cenu, tak se nakonec prodaly o více než 3 % levněji.
Pravděpodobnost změny ceny po ukončení inzerce
S prodlužující se dobou inzerce stoupá nejen průměrné zlevnění, ale samozřejmě i šance, že k nějakému zlevnění nakonec dojde. U nabídek, které se nabízely méně než 10 dní, došlo ke zlevnění jen ve 32 % v případě bytů a 22 % u domů. Naopak u nemovitostí inzerovaných déle než 4 měsíce je šance na zlevnění více než 50 %.
Překvapivé je, že i v případě nabídek inzerovaných déle než půl roku, je šance, že konečná cena bude nakonec vyšší než ta uvedena v nabídce. Jasné vysvětlení však pro to nemáme. Domnívali jsme se, že tyto nabídky byly inzerovány bez provize a do kupní smlouvy byla zapsána cena včetně provize realitní kanceláře.