Ceny bytů v posledních měsících raketově rostou. Vedle paniky kupujících, že za pár měsíců na vlastní byt již nedosáhnou, stojí za růstem i omezená výstavba nových bytů. Pomůže připravovaný stavební zákon? A co chybí developerům?
Statistiky růstu cen nemovitostí plní média enormními čísly. Z různých oblastí se objevují i několikrát měsíčně. Sníženou dostupnost bydlení dokumentuje i nedávno spuštěný Index dostupnosti bytů společnosti EMA data a SeznamZprávy.cz, podle kterého se dostupnost bytů pořizovaných na hypoteční úvěr navzdory meziročně nižší úrokové sazbě snížila o 15 %.
Důvodů pro enormní nárůst cen bytů je několik. Pravděpodobně hlavním z nich je panika. Lidé se bojí, že pokud nekoupí byt nyní, tak při současném růstu cen na něj již nikdy nedosáhnou. To nafukuje poptávku po nemovitostech, protože ti, kdo by za běžných okolností s koupí počkali další dva či tři roky, se na realitní trh vrhají hned.
A na druhé straně prodávající, pokud je nic netlačí, s prodejem nespěchají. Proč by měli? Když vydrží oni i současný růst cen, vydělají na prodeji o pár set tisíc či milionů korun víc… a tak se scvrkává nabídka bytů.
Vedle sekundárního trhu jsou developeři a jejich novostavby. Ti s prodejem zpravidla neváhají a na trh vrhají své projekty často dříve, než doschne inkoust na razítku stavebního povolení. Jenže ve stavebním povolení tkví svízel. Postavit bytový dům je hračka. Do dvou let od prvního kopnutí do země zpravidla stojí a vítá své nové majitele. Ale vyřídit potřebné papíry pro první výkop trvá… až desetiletí.
Zeptali jsme se proto developerů, co by jim pomohlo k rychlejší výstavbě.
„Celý povolovací proces by měl být jednodušší a rychlejší. Vedle toho je důležité, aby se k projektu všichni zodpovědní vyjádřili do předem stanovené doby. Nutná je rovněž vyšší odpovědnost těch, kteří se povolovacího procesu účastní a s tím spojená vymahatelnost postihu, pokud by k tomu někdo ze zainteresovaných nevydal včas své stanovisko,“ odpověděl Radek Polák, tiskový mluvčí společnosti Trigema.
„U Stavebního zákona dnes (duben 2021) stále není jasné, jak celý proces dopadne, a především, jakou bude mít zákon podobu a přesné znění. Každopádně platí za nás stále to stejné. A to, že každé zjednodušení je cestou kupředu a každé razítko, které bude škrtnuto, je pokrok ke zjednodušení celého procesu, který je v ČR jeden z nejdelších a nesložitějších v rámci všech zemí světa. Zároveň potřebujeme i větší transparentnost procesu a řadu procesů i zdigitalizovat,“ uvedl David Jirušek, tiskový mluvčí společnosti FINEP.
Zjednodušení stavebního řízení není dobré jen pro developery. „To vše pomůže nejenom developmentu, ale především také veškerým stavbám v ČR realizovatelným – od strategických staveb našeho státu, přes liniové dopravní stavby, stavby škol, nemocnic, výstavbu městské infrastruktury, stejně tak obecního vodovodu nebo kanalizace až po stavbu zahradního domku, zimní zahrady nebo bazénu na zahradě. A bude-li výstavba administrativně jednodušší, tak při zajištění dostatečné stavební produkce, pak bude bydlení dostupnější a ceny stabilizovanější,“ vysvětlil David Jirušek.
Stavební řízení by měl zjednodušit připravovaný stavební zákon. “Doufáme, že nový stavební zákon bude přijat tak, jak slibuje ministerstvo. Tedy, aby povolování staveb fungovalo pod jedním úřadem, s jedním razítkem a všechno včetně odvolání a přezkumu se dalo stihnout do jednoho roku,” uvedla Irena Pencová, manažerka PR společnosti Central Group.
Stavební zákon ale v současné podobě není sám o sobě řešením. “Novou výstavbu musí chtít a podporovat města a obce. Stát by měl proto snížit DPH u bytů z 15 na 10 % a zbývajících 5 % by formou místního poplatku získávaly přímo města a obce, kde se staví (Princip 10+5). Přínos pro podporu výstavby a zlepšení dostupnosti bydlení by byl obrovský. Města a obce by totiž získaly tolik potřebné prostředky na svůj rozvoj a neměly by důvod se nové výstavbě bránit,” zdůraznila Irena Pencová. Kromě zrychlení stavebního řízení by navíc mělo dojít k odblokování výstavby na brownfieldech.
“Je důležité, aby byl zaveden model čistě státní správy v oblasti povolování staveb. Jedině tak dojde k odstranění aktuálního problému systémové podjatosti. Pokud jsou totiž v současnosti města a obce zaměstnavateli úředníků stavebních úřadů, zákonitě jsou tito úředníci v trvalém stavu střetu zájmů,” dodala Irena Pencová.
Střet zájmů úředníků popsal i Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol: “Současná situace je taková, že stavební úřady fungují přímo v rámci jednotlivých radnic v systému takzvané přenesené působnosti státní správy. Úředníci stavebních úřadů by proto měli být na lokálních politicích nezávislí, ve skutečnosti tomu tak bohužel není. O jejich odměnách, stejně jako u ostatních zaměstnanců obecního úřadu, rozhoduje tajemník. Toho jmenuje starosta obce, díky čemuž má na každého úředníka stavebního úřadu pořádnou páku. Ti pak nemají moc zájem rozhodovat v rozporu s přáním vedení radnice, protože by to citelně pocítili na výplatní pásce.”
Nový stavební zákon je ale podroben i kritice. „Odmítáme tento chaotický a nepřehledný způsob přípravy zákona, který zásadně ovlivní stavební činnost v celé republice. Takový zákon je nutno projednávat ve standardním legislativním procesu a najít shodu nejen napříč politickým spektrem, ale i mezi dalšími aktéry od stavebníků až po územně samostatné celky,“ uvedl kupříkladu František Lukl, předseda Svazu měst a obcí.