Realitní outsider, který nikdy nebyl schopen věnovat se studenému volání. Trvalo téměř rok, než prodal svůj první byt. Následující tři roky byly jako na houpačce – stále jen nahoru a dolů. A jeho tehdejší motivace? Naivita a pankáčství. Dneska má práce tolik, že neví co dřív. Ondřej Černovický našel sám sebe, vsadil na facebook a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.
Zvukový záznam MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google Podcast a Pocket Casts.
„Studené volání jsem vnímal jako nejhorší věc, která se mi může přihodit. Mám totiž problém dělat něco, o čem sám pochybuju. A nešlo to zlomit,“ vzpomíná realitní makléř v rozhovoru s Ondřejem Jarošem na svoje začátky.
A jak tedy získával nemovitosti do nabídky? „Hodně jsem se na začátku věnoval doporučení, to mi fungovalo. Snažil jsem se, aby co nejvíc lidí vědělo, že tuhle práci dělám a za doporučení jsem nabízel finanční odměnu. Byl to ten nejvýznamnější způsob, kterým jsem získával nové zakázky. A časem už jsem nabíral na doporučení od klientů.“
Trvalo téměř rok, než prodal první byt. „Někdy se něco povedlo, jindy pokazilo, tři roky to bylo nahoru a dolů. Samozřejmě jsem měl pochyby, jestli mám u realit zůstat. Nebylo to jednoduché a už vůbec to nebylo jednoduché pro moji rodinu. Reality jsem začal dělat, když mi bylo jednadvacet let, neměl jsem statisíce v úsporách. Ale jinou práci jsem neměl,“ konstatuje k několikaletému složitému období, kterým si prošel.
Co bylo tehdy jeho motivací? „Možná určitá naivita a typ pankáčství, který v sobě mám. Věřil jsem, že to, co mám v hlavě, a to, v co věřím, jednou půjde realizovat. Trvalo dost dlouho, než jsem se k tomu dopracoval, než jsem získal znalosti a profesně vyzrál,“ dodává.
Dařit se mu začalo v roce 2016. Byl to rok, kdy si udělal první web a začal přemýšlet nad tím, že by bylo fajn, aby makléř byl vidět a vystoupil z anonymity. „O rok později jsem začal řešit také propagaci na sociálních sítích, ale skutečný zlom přišel až před třemi lety, kdy moje příspěvky získávaly na pravidelnosti. Stává se mi, že mně volá někdo, kdo mě dva, tři roky sleduje. A to má setrvačnost.“
Facebook a sebepropagace jsou sice v realitní branži důležité atributy, ale kdy nastal mentální zlom? „Když jsem přestal řešit, co si o mně kdo bude myslet, co napíše nebo nenapíše. Dělám svoji práci tak, jak já chci a lidé to oceňují. Já si svého klienta stejně najdu a bude to člověk, který bude stejně naladěný nebo kterému budu sympatický. A lidem, kterým můj styl vadí, ti by přece mými klienty stejně nebyli. A pokud ano, tak by spolupráce rozhodně nebyla příjemná.“
Uvědomuje si, že v současné době jsou obrovské možnosti, jak ukazovat svoji práci i sám sebe, což před deseti lety nebylo možné. „Kdybych dneska byl na začátku a měl všechny tyto možnosti, a jenom se řídil heslem buď sám sebou a dělej práci realitního makléře tak, jak ty si myslíš, že by se měla dělat, věřím tomu, že rozjezd z nuly na sto by byl opravdu rychlý. Jsou jména, která to dokazují,“ podotýká.
Nejvíc zakázek má z facebooku. „Věnuju se tomu, co si myslím, že mi jde anebo co má výsledky. Přestože se už asi pět let tvrdí, že facebook je mrtvý a nikdo na něj nechodí, tak já jsem s tím takhle v pohodě,“ zasměje se.
Kolik je ochoten v průměru dát do propagace jedné zakázky na facebooku? „Nemám to v hlavě spočítané přesně, spousta čísel mi funguje pocitem,“ poznamenává. „Jsou zakázky, kde mám provizi 150 000 Kč a dám až třetinu z této částky do propagace. Pak jsou zakázky, kde mám provize 600 000 až 700 000 Kč a dám do propagace třeba 250 tisíc korun. Můj psychologický limit? Když se částka začíná blížit k 50 % z provize, začínám být nervózní, ale vzhledem k tomu, co těch 50 % dokáže vytvořit na jiných zakázkách (tedy v nových akvizicích), tak za mě tohle nemá smysl řešit ve chvíli, kdy mám v nabídce zpravidla deset až pětadvacet nemovitostí. V takovém případě mě cash flow životně neohrožuje,“ poznamenává s tím, že se mu ještě nikdy nestalo, aby se každá koruna, kterou dal do jakékoliv propagace, minimálně trojnásobně nevrátila v horizontu do dvou let. „Na čísla se dívám jednou ročně a funguje to i bez propracovaného excelovského systému,“ dodává.
Práce realitního makléře si vždycky vážil. Vnímal ji tak, že makléř může zlepšovat nebo zhoršovat lidské osudy a pracuje zpravidla s tím nejcennějším majetkem, který člověk za peníze může mít.
A když někteří makléři dělají svou práci nekvalitně a vytváří profesi špatné jméno? „To je i v jiných profesích, napadají mě třeba mechanici nebo zubaři, byť to povědomí není mezi veřejností tak plošně rozšířené jako u makléřů. Ale na realitním trhu mě hodně štvou také podlézavé a hloupé reklamy některých značek.“
Dává si Ondřej Černovický realitní cíle? „Cíle ano, ale ne ultimáta. Loni jsem si řekl, že by bylo fajn prodat nemovitosti za čtvrt miliardy korun. To se mi podařilo splnit a jsem za to rád, ale kdybych limit nesplnil, tak se taky nic neděje,“ poznamenává s nadhledem. „Důležité je se po roce ohlédnout a říct si, že jsem se profesně někam posunul. Nemusí to být nutně v číslech, nemusí to být vidět na účtu nebo v majetku, ale musím mít pocit, že těch 365 dnů mělo svůj význam.“
Ondřej Černovický
Realitní makléř
“Makléř, který je přesvědčený o vlastní dokonalosti a který vám bude při každé příležitosti dokazovat svou velikost? Tak přesně takový nejsem. Nepoužívám nekalé obchodní taktiky a nejsem agresivní vyjednavač. Pracuju, protože mě to baví. Složenky platit musím, ale peníze nejsou moje motivace,” říká o sobě Ondřej Černovický.
Ondřej Jaroš
Jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate
V realitách se pohybuje od roku 2008. Působí jako jednatel ve společnosti Jaroš & Partners Real Estate, kde mám na starost 25 realitních makléřů. Věnuje se také externímu školení makléřů a manažerů po celé ČR. Aktivně se stále věnuje i realitám jako makléř. Je jedním ze spolumajitelů Realitního vzdělávacího institutu (RVI), který školí a vzdělává makléře po celé České republice. Pod Realitní vzdělávací institut také spadá Realitní Akademie, kde má pozici managera celého projektu.