Skateboard - trh v pubertě

Kvalitní makléř chce kvalitní trh, který ocení jeho služby. Český trh realitních makléřů je po třiceti letech vývoje v pubertě. V porovnání se zahraničními trhy, jejichž vývoj nebyl přerušen totalitou, je stále nevyspělým frackem, který přečkal dětství a právě hledá svou dospělou tvář. Občas se na něm ozve dospělácký hlas, který ví, že realitní zprostředkování je službou pro klienta a zájem klienta je středobodem světa realitního makléře. Zatím ale není slyšet dostatečně často.

Co ten fakan vlastně chce?

Jak to ale v pubertě bývá, tak je dospělácké mudrování zatím velmi často překřičeno jájínkovským povykem. Ten je pro pubescenta líbivý, vždyť mu lichotí a říká mu, vydělej si co nejvíc a co nejrychleji, jak je to možné, když to neuděláš ty, tak klienta stejně stáhne někdo jiný. Neřeš pravidla a vydělávej, ať se můžeš před ostatními fakany ukázat v novém autě.

Průběh puberty je odvislý od vyspělosti rodičů, kteří mohou puberťákovi pomoc s dospíváním do zralého člověka nebo ho nechat plácet se v hledání sebe sama a doufat, že se nechytne špatné party. Na realitním trhu roli rodičů zastávají klienti. To, jak dlouho bude puberta trhu trvat a zda z trhu vyroste delikvent, nebo dospělák, je zcela odvislé od toho, zda budou klienti dostatečně sebevědomí na to, aby si řekli o kvalitní službu.

Škodná realitního trhu

Primárním důvodem pro dnešní stav realitního trhu je neznalý a nesebevědomý klient. Klient, který neví, co by měl od realitního makléře chtít, a když už alespoň tuší, že by mohl chtít něco jiného, než co mu je nabízeno, tak nemá dostatek vůle vyjednat si adekvátní podmínky. To nemůže změnit realitní zákon ani jiná regulace, ale pouze dlouhodobá osvěta mezi klienty o jejich právech a možnostech. Klienti, kteří dávají práci podprůměrným makléřům, jim tím umožňují na trhu přežít a tím trh kazit.

Míru lhostejnosti klientů k jejich právům a důrazu na kvalitní službu, vidím v naší advokátní praxi. Naprostá většina spotřebitelů automaticky podepíše vzorovou zprostředkovatelskou nebo rezervační smlouvu, tak jak je jim předložena, aniž by se snažili o vyjednání rozumnějších podmínek.

Proč by spotřebitel měl souhlasit s provizí navázanou na obstarání příležitosti? Proč by měla realitní kancelář dostat provizi dříve než klient jeho peníze? Důvodem, proč se podobné podmínky v některých smlouvách vyskytují, je, že s nimi klienti souhlasí. Kdybych byl realitní makléř, tak si také smlouvu udělám tak, abych trefil limit pro mě nejvýhodnějších podmínek, které je klient schopen podepsat (byť bych u některých spotřebitelů tipl, že žádný limit neexistuje).

Co s tím?

Kvalitní trh pomůže kvalitním makléřům. Zdravě sebevědomý makléř, který má rád svou práci, chce poskytnout kvalitní službu a pořádně si vydělat, tak musí chtít dospělý trh. Dospělý trh sám eliminuje jeho nekvalitní konkurenci a kvalitní makléř má větší pole k rozvoji podnikání.

Jednou z věcí, která realitnímu trhu chybí, jsou tvrdá data. Informace o tom, kolik ten který makléř prodal nebo pronajal nemovitostí, jak dlouho mu to trvalo a jakých cen dosáhl v porovnání s průměrem.Tvrdá data by klientovi pomohla k ověření úspěšnosti makléře, který mu tvrdí, že je nejlepší obchodník od dob Harryho Jelínka.

Jelikož se největší hráči realitního trhu neumí shodnout ani na tom, že by byli účastníky jednoho sdružení realitních kanceláří, které by udávalo tón trhu, tak není pravděpodobné, že bychom se dat z trhu v dohledné době dočkali. Paradoxní je, že na transparentnosti trhu by nejvíce vydělaly právě největší realitky. Se vzrůstající důvěrou klientů v realitní makléře by docházelo ke zvětšování realitního trhu, protože by více klientů využívalo služeb zprostředkovatelů. Největší realitní kanceláře by díky své kapitálové a marketingové síle ukously největší porci tohoto přírůstku.

Dílčím milníkem na cestě k vyspělému trhu může být etablování soutěže Realiťák roku jako respektovaného hodnocení makléřů. Pokud si soutěž udrží vysoký standard výběru oceněných, tak se stane prestižním měřítkem kvality práce realitních makléřů a hodnotícím kritériem klientů při výběru realitního makléře. Pokud budou mít klienti v ruce jednoduchý nástroj pro porovnání makléřů, tak to může nastartovat samočistící proces uvnitř realitního trhu.

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account